Vil du også grille sunnere?

I en ny undersøkelse gjort på oppdrag fra Opplysningskontoret for frukt og grønt(OFG) kommer det frem at mange ønsker å gjøre grillmaten sunnere.

Vi nordmenn griller for det meste pølser, hamburger og rødt kjøtt, og mindre grad hvitt kjøtt, fisk og grønnsaker. Men mange av oss ønsker å bytte ut usunn matvaner med sunne alternativer.

Ikke alle vil legge bort det røde kjøttet eller ta bort pølsene på grillen

Både kvinner og menn liker å griller pølser, hamburgere og rødt kjøtt, men her er det mennene som er pådriverne. Ut fra undersøkelsen ser man at kvinner i større grad gjerne vil ha sunnere alternativer.

Vegetarburgere har ennå ikke tatt av

Kun 3% av de spurte i undersøkelsen sier at de valgte vegetarburger sist gang de grillet. Tallene stemmer godt med antallet som definerer seg vegetarianer eller veganer.

Spiser gode mengder med grønnsaker til grillmåltidet

Hele 85% sier at de spiser grønnskaper vedsiden av grillmåltidet. Enten at de har grønnsaker på grillen, en salat eller grønnsaker ved siden av.

Vinneren er helt klart salaten, med hele 65% som serverer en grønn salat ved siden av sist grillmåltid.

Mer grønnsaker på grillen

Mange legger grønnsaker på grillen. Faktisk var det 29% som la grønnsaker på grillen sist de grillet. Men hele 71 % av kvinnene ønsker å ha grønnsaker på grillen.

Grilltips for deg som vil grille mer grønnsaker

Grillspyd er enkelt, godt og blir raskt ferdig. For å være sikker på at du ikke brenner grønnsakene kan det være smart å grille dem før du tar dem på spydet. Når de begynner å bli ferdige kan du tre på bitene av paprika, sopp og løk.

Hjertesalat er noe du bør prøve på grillen. Del en hjertesalat i to deler, pensle delene med olje og grill de i noen minutter. Strø over ristet kapers og skvis over litt sitronsaft før servering.

Du kan grille alle typer grønnsaker enten hele, i skiver, i biter på spyd eller pakket i folie.

Bedre for kroppen

Ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen i OFG, tror at grunnen til at flere ønsker å spise mer fisk, grønnsaker og kylling kommer av at man vet at disse matvarene er bedre for kroppen.

I følge Helsedirektoratet sine kostråd er det anbefalt at vi spiser fisk mellom 2 til 3 ganger i uken og at vi får i oss omtrent 500 gram frukt og grønnsaker hver dag. De fleste har fått med seg at dette er bra for helsen, og mange skulle ønske at du komme gjøre det sunne valget når de griller. Ikke overraskende er det kvinner som er de største tilhengerne av å bytte ut kjøttet med hvit kjøtt og grønt.

Kilde og bilde: Frukt.no