Selv om du surfer mye på nettet, så er mulig at du ikke har hørt om det nye sosiale mediet TikTok. Appen ble den mest nedlastede appen i 2018 – for tiden over 500 millioner nedlastinger! Men hva er egentlig TikTok?
Her er det enkelt å lage korte videoer og dele dem med andre. Musical.ly er nesten død, og Vine ble begravet for mange år siden. Men konseptet ser ikke ut til å slippe taket for her er konkurrenten. I motsetning til andre delingsapper for video, er ikke denne kun rettet mot musikk-, lipsync- og dansevideoer.
Her kan du skape og se på morsomme videoer, utfordringer og mye mer.
Folk begynner å forstå
Mens flere og flere får åpner opp øynene for TikTok, er det mange som ikke forstår hvorfor så mange er aktive brukere. Og hvis du aldri har hørt om TikTok i det hele tatt, begynner du å bli i mindre tall.
For noen år siden føles det som at det daglig dukker opp en ny app alle måtte ha. Mens du kan ignorere de fleste av disse appene, bør du få med deg denne videodelingsappen.
På svært kort tid har TikTok spredt seg som ild i tørt gress og fått over 1 milliard aktive brukere globalt.
De siste ukene har jeg blitt hektet på appen og dykket dypt ned i materien for å forstå TikTok. Både for hvorfor folk bruker så mye tid i appen. Jeg innså fort at folk flest ikke en gang vet hva TikTok faktisk er.
Enkelt forklart er TikTok er en sosial medieplattform som lar brukerne sine produsere og dele veldig korte kreative videoer, disse er på mellom 15 til 60 sekunder.
Over 1 milliard aktive brukere over hele verden
I følge de nyeste medieundersøkelsene bruker mer enn 1 milliard mennesker TikTok aktivt over hele verden. Det er allerede mange flere enn de som bruker medier som Twitter, Linkedin og Snapchat.
Og hvis du trodde at TikTok er en videoplattform for barn og ungdom, bør du vurdere synet ditt på nytt.
Sammenligning vi Instagram med Tiktok har de nå like mange aktive brukere. Og tar i betraktning den raske veksten til TikTok er det ikke lenge til TikTok seiler forbi.
Over 80 millioner aktive brukere bare i USA
Ettersom appen opprinnelig ble lansert i Kina, er det i dette markedet flertallet av brukerne kommer fra. Veksten utenfor Asia er imidlertid kraftig.
Bare i USA bruker allerede mer enn 80 millioner mennesker aktivt TikTok, og antallet øker utrolig raskt.
Fokusert på Gen Z, men er ikke for barn
Selv om TikTok har et enormt potensiale for å nå ut til personer på ulike kontinenter og forskjellige aldersgrupper, er det fortsatt en stor andel unge.
Sammenlignet med andre sosiale plattformer har TikTok den yngste brukerbasen.
Nesten 60 prosent av TikTok-brukerne er mellom 16 og 24 år, noe som betyr at 40 prosent er 25+ år.
Husker du hver Facebook startet for?
I begynnelsen var Facebook en plattform for kun for studenter.
Zuckerbergs første plan var å koble sammen studenter, så selvfølgelig var også de første brukerne av Facebook mye yngre enn dagens gjennomsnitt.
Det samme skjedde med Instagram, her var det også de unge som inntok plattformen først.
Unge mennesker begynte å irriterte seg over Facebook fordi foreldrene (eller til og med besteforeldrene) begynte å våre aktive, og de byttet over til Instagram.
Men etter en tid oppdaget mamma og pappa også Instagram, og gjennomsnittsalderen til brukerne økte igjen.
Akkurat det samme skjer med Tiktok.
Enkel å bruke
Appen er enkel å bruke og gir deg som bruker muligheten til å være kreativ. Når du laster ned appen, kan du se på Tik Tok-videoer uten å opprette en konto – bestemmer du deg for å opprette en profil, kan du følge andre “musers”, like videoer, og selvfølgelig lage dine egne.
Grensesnittet ligner litt på Snapchat, med muligheten til å legge til lyder og sangklipp fra TikToks store bibliotek med 15 sekunders klipp. Du kan også legge til spesial effekt, filtre og muligheten til å laste opp videoer du har på mobilen din.
Kan brukes til mye mer enn konkurrentene
TikToks fortrinn fremfor apper som Musical.ly er bredden appen kan brukes til. Og i motsetning til Vine som også fokuserte på komedie fremfor musikk. Selv om Vine hadde omtrent samme konsept uten at appen overlevde, ser det ut som om TikTok er her for å bli.
TikTok-videoene er ikke kun begrenset til, lipsync, men også dansing, parkour, utfordringer, magi, fails og mye mer. Den er egentlig ikke spesielt banebrytende, men den dekker et behov som andre apper ikke har fylt.
På kort tid har appen laget flere nye influencere som lager kreativ innhold, men fortsatt er det vanlig folk som dominerer.
God underholdning
Så om du ikke selv vil lage innhold er det nok av andre å se på for inspirasjon. Algoritene gjør at du lett for innhold spesialtilpasset dine interesser.
Lurer du på hvordan Tiktok kan brukers til markedsføring? Les mer på bloggen til Admirate.