Slik lager du lett god mat mot tømmermenn

Fett, salt og chilisaus er gode ingredienser når man lager mat mot tømmermenn.

Tømmermenn, ja. Det skrekkelige ordet kommer fra det nå foreldede ordet tømmermann som betyr tømrer. Og det passer jo godt, for tømmermenn føles ofte som å få banket en hammer inn i hodet.

Ikke stor gastronomi
En slik dag, hvor en hel flokk tømrere banker løs på overtid inne i hodet skal man ikke kaste seg ut i den store gastronomien. Jeg har prøvd det noen ganger, og det virker ikke, det kan jeg bare fortelle deg.

Inntas foran tv`en
Man skal i stedet lage noe som garantert bare virker, gir en rask lindring og kan lages med venstre arm og halvt lukkede øyne, uten risiko for feilmarginer.

Og det må gjerne være noe som kan inntas foran tv`en, eller i senga hvis man har det er helt for jævlig!
Maten kan gjerne være litt feit og salt, ost, bacon og remulade er perfekt.

Chili gir svette
Et annet godt råd er chili, som er oppkvikkende i seg selv. Maten kan godt spices kraftig opp med f.eks. chilisaus. Med et skikkelig skudd chili får man en total svettetokt og glemmer for øyeblikket at man har vondt andre steder. Man får en pause og blir brakt litt vekk fra sin egen selvmedlidenhet. Det kan utvikle seg til avhengighet slik at man igjen og igjen må ha en rus av chili.

Tank opp med cola
Prøv å få slept deg ned til nærmeste butikk og gjør en rask handel for å få tak i ingrediensene til tømmermannsmaten, her vil du sikkert kunne få det meste, og resten har du kanskje på lager. Husk også å tanke godt opp med godteri, salt snack og cola.

Du må ikke gå tom for goodies, når du først har falt om på sofaen med din hjemmelagede tømmermannsmat og en bunke halvdårlige filmer.

Her er en effektiv oppskrift til 2 personer:

Tømmermannsbrød med chorizo, mozzarella, pesto og parmesan

Ingredienser:

  • 1-2 baguetter eller annet brød
  • 100 gr chorizopølse eller annen sterk pølse
  • 1-2 pk. mozzarellaost
  • 1 glass pesto
  • Parmesan eller annen god ost
  • Salt svart paprika

Slik gjør du:

Skjær noen slisser på ca. 1 centimeters mellomrom på hele brødet.

Skjær pølse og ost i skiver og fordel det ned i brødet. Legg det deretter på en bakeplate med bakepapir.

Ha 1 ss pesto over brødet, dryss det med revet ost og krydre med salt og paprika.

Gratiner brød i ovnen under grill i ca. 5 minutter, pass på, det blir fort svidd.

Server brødet armt med en kald pils og litt TV.

[hr style=»striped»]

Denne artikkelen er levert til deg i samarbeid med Nytte.
Besøk nettstedet for flere gode oppskrifter til ditt neste måltid.