Få bedre helse, stopp med disse uvanene

Enkelte ting bør man unngå hvis man ikke ønsker å få dårlig form eller bli syk.

Vi har sett på noe av de tingene du bør unngå hvis du ønsker at formen din skal fortsette å være slik den er eller forbedre seg.

Det heter at “man skal lide for skjønnheten” for å komme i den formen man ønsker. Det er også noen ting man bør unngå hvis man ikke ønsker å lide unødvendige mye.

Stump sigaretten

Det er en grunn til at man sjeldent ser talentfulle idrettsutøvere stå og røyker en sigarett før og etter trening – av den enkle grunn at det er skadelig for kroppen.

Og i tillegg til at røykingen skader kroppen med de giftstoffene i sigarett, bidrar det også til å gi dårligere kondisjon.
Skadene av røyking bør ikke komme som en nyhet for noen og det er en smart idé å stumpe røyken før det er for sent.

Er du er i startfasen og holder på med å legge om livsstilen, med mer mosjon og en sunnere livsførsel som inkluderer røykeslutt kan det være vanskelig å slutte.

De siste årene har e-sigaretter kommet for fullt. Vi har snakket med Ingrid Paulsen i SmokeSmart som selger en type elektroniske sigaretter som ikke inneholder hundrevis av tjærestoffer som finnes i vanlige sigaretter.

Paulsen forteller at røyken du trekker inn fra deres sigaretter kun inneholder vanndamp, i tillegg til nikotinen. På denne måten skal lungene skånes, og man kan gradvis røyke mindre og mindre.

Ikke tren for hardt

Dette tipset kommer kanskje litt uventet med tanke på at vi elsker trening og mener at alle bør holde seg i form.
Men det er flere grunner til å ikke trene ekstremt hardt. Her er fire av dem:

  • Kan oppstå skader på muskler
  • Lett å miste motivasjonen
  • For høye ambisjoner gjør det enklere å gi opp
  • Kan fører til at kroppen ikke lenger tar til seg treningen og bryter ned kroppen i stedet

Start med trening som passer deg og din kropp. Sett deg mål som er oppnåelige, og når man treffer målene kan man sette opp nye. Mange starter svært hardt når de skal begynne å trene, da tar det ikke lang tid før man stopper av ulike grunner.

Moderate porsjoner

En annen fallgruve er for mye god mat. Selv om det finnes sund mat som er næringsrik og man kan spise mye av. Gjelder fortsatt rådet om å spise moderate porsjoner av alt.

Ved å unngå store porsjoner utvider man heller ikke magesekken, som man ellers gjør når man spiser seg veldig mett.

Moderate porsjoner gjør det også lettere å unngå å proppe i seg for mange kalorier per dag.