Slik holder du deg frisk under hard trening i vinter

Kjører du på med knallhard trening i vintersesongen, er du langt mer utsatt for å få influensa enn dine mindre aktive venner. Det tar også kortere tid fra du blir smittet til du blir syk.

 

Disse rådene kan du imidlertid komme influensaen i forkjøpet.

 

Spis quercetin: Spis røde druer, kirsebær, blåbær, løk, brokkoli og persille. Denne typen frukt og grønt inneholder nemlig antioksidanten quercetin, som ifølge forskere reduserer risikoen for influensa. Stoffet kan faktisk eliminere den økte risikoen du får ved å trene hardt, slik at du er mindre utsatt for å bli smittet enn dem som ikke trener like hardt.

Drikk rikelig med vann: Når kroppen din har god væskebalanse blir slimhinnen i nesen fuktigere og fanger opp virus før de gjør skade. Det er spesielt viktig i tørr luft, som har en tendens til å tørke ut slimhinnene.

Se lyst på livet: Er man i godt humør blir det lettere å komme seg gjennom en vinter uten influensa. I et forskningseksperiment ble friske personer utsatt for forkjølelses- eller influensavirus. Testpersonene som hadde et positivt syn på livet ble mindre syke.

Drikk grønn te: Te, spesielt den grønne typen, ser ut til å redusere influensafaren fordi den inneholder sunne polyfenoler som er antioksidanter.

Få i deg nok D-vitaminer: Om vinteren får de fleste av oss for lite D-vitaminer, som er viktig for motstandskraften. Sollys og fet fisk er de beste kildene til vitaminet, eventuelt bør man ta tilskudd på 15-20 mikrogram om dagen.