Gå ned i vekt til ferien

Sommeren er rett rundt hjørnet, og det er på tide å få frem «sommerkroppen». Du tror kanskje det er for sent, men nei det er det ikke. Står du på litt nå de neste månedene vil du komme i mål med vektreduksjonen.

I løpet av vinteren har nok de fleste av oss tenkt at vi skal komme i form til sommeren. I januar var sommeren enda langt unna, og planen ble skjøvet frem i tid.

Ja, så langt frem i tid at du faktisk ikke begynner før nå! Det er enda tid, og planlegger du litt vil du kunne imponere damene med sommerkroppen.

Hvorfor gå ned i vekt

Det er ikke å komme fra at de fleste av oss gutta drømmer om å kunne skilte med en trent kropp, og gjerne en six-pack på stranden. Utseende betyr klart noe for de fleste, selv om en forsøker å late som det ikke er et tema.

Likevel; den største grunnen til en vektnedgang bør være helsemessig, og en bedre trent kropp er bonusen. Vektnedgang kan forhindre en rekke sykdommer og samtidig forebygge skader blant annet i knær og rygg.

Kostholdet

Vektnedgang krever fokus på maten du putter i deg. Øl og pizza med gutta bør ikke være grunnlaget om en vil ha vekta ned. Du kan unne deg en og annen øl og pizza, men med måte. Vil du ned mange kilo, for eksempel opp mot 15 kilo, bør du passe nøye på hva du spiser. Her snakker vi å spise skikkelig mat, helst lagd fra bunnen av.

Du trenger ikke spise mer gulrøtter enn kaniner, eller tygge grønne blader av alle slag. Grønnsaker skal være en del av kostholdet, men det handler om å få i seg proteiner.

Kjøtt, fisk og egg er utmerket mannfolkmat, og hjelper deg med å redusere fettmengden på kroppen, samtidig som det bygger muskler.

Din matplan

Punkt en for en vellykket diett er planlegging. Få struktur på innkjøp og tider for spising. Ha alltid basismatvarer i huset, som for eksempel egg, kylling og laks. I grønnsaksskuffen bør der være et variert utvalg, og i stedet for å henge deg opp i alle slags rare navn – tenk farger!

Desto flere farger du får i deg i løpet av en dag, jo bedre. Brød, ris og pasta bør begrenses, og skal du absolutt spise det bør det være av fullkornstypen. Sukker bør kuttes til null. Vær oppmerksom på at juice ofte har like mye sukker som cola.

Lær deg å lese på det du kjøper hva det egentlig inneholder. Bruk litt tid på å sette deg in i forskjellige matvarer, du vil takke deg selv for dette senere.

Spis mindre porsjoner, og spis ofte. Drikk mye vann, det er sunt og hjelper mot sultfølelsen.

Trening? Ja, du må!

Sørg for å bevege deg så mye som mulig. Stå i stedet for å sitte, ta trapper i stedet for heis, og gå til jobben. Det aller beste er om du kan få inn både styrketrening og kondisjonstrening noen ganger i uka. Må du velge mellom disse to formene, velg da styrketreningen.

Muskler brenner fett, og hjelper deg med vekta. Styrketrening kan du gjøre hvor som helst, eller få hjelp på et treningsstudio. Spis proteinrik mat, så hjelper du kroppen med å brenne fett.

Med lavere BMI ser du ikke bare bedre ut, du lever lengre også.