Slik får du mer action i senga (Hint: Søvn)

Litt lite piff i sengehalmen for tiden?

Det kan skyldes at din kvinnelige partner får for lite søvn. En ny studie tyder på at det er en sammenheng mellom søvnmønster og kvinners seksuelle tenning.

David Kalmbach og hans team ved universitetet i Michigan, har nylig publisert en studie (Journal of Sexual Medicine) som påviser sammenheng mellom dårlig søvn og lav seksuell tenning blant kvinner.

Dette er neppe spesielt oppsiktsvekkende, da mye annen forskning har vist en klar sammenheng mellom generell helse og søvn.

Blant annet ser det ut til at for lite søvn kan gi flere hjertelidelser, lavere forbrenning, fedme, diabetes og flere psykiske og kognitive problemer. Så hvorfor skulle ikke dårlig søvn også påvirke vårt sexliv?

Bedre orgasmefunksjon

Kalmbachs studie tok for seg 171 kvinner i universitetsalder, der faktorer som depresjoner ble utelukket (depresjoner virker også negativt inn på sexlysten).

Deltakerne i studiet ble i forkant målt i forhold til sexlyst, for å etablere en basislinje for undersøkelsen. Deretter tok teamet for seg deres søvnmønstre i løpet av en fjortendagers periode.

Resultatet viste en signifikant økning på 14% i sjansen for seksuell aktivitet den påfølgende dagen, dersom kvinnen sov 1 time ekstra per natt. Orgasmefunksjonen og følsomheten i og rundt vagina økte tilsvarende.

Studiet viste også at de kvinnene med lengst gjennomsnittlig varighet av søvn, hadde bedre nevnte orgasmefunksjon og følsomhet.

Aldri bra med for mye av det gode

Den ene timen ekstra så ut til å gi gode resultater, men så var det dette med balanse da. Samme studie viser også at for lang søvn virker mot sin hensikt, når det kommer til følsomhet i og rundt kjønnsorgan.

Sover du for lenge, er det også påvist andre uheldige effekter. For eksempel ser sjansene for hjerteinfarkt ut til å øke med hele 46% dersom man sover mer enn 8 timer, i følge en studie ved Universitetet i Cambridge.

Samme studie viser også at de som normalt sover 6-8 timer, og deretter øker til mer enn 8
timer, har hele fire ganger så stor risiko for hjerteinfarkt.

Denne undersøkelsen antyder også at det kan hende en økning i søvnbehov er et tegn på at et infarkt er i ferd med å utvikle seg.

Innvirker på sexlysten

Kvinnene i studiet til Kalmbach sov i gjennomsnitt 7 timer og 22 minutter i gjennomsnitt hver natt. Mye tyder på at de fleste av oss har godt av å sove i inntil 8 timer sammenhengende, men helst ikke mer.

Sover du ned mot 6 timer, medfører også dette flere helseproblemer. Årsakene til hvorfor dette innvirker på sexlysten kan være flere, men tidligere forskning tyder på at søvn påvirker hormonbalansen.

Kåthet er igjen som kjent et resultat av hormoner som settes i sving. Rådene fra både Kalmbach og andre spesialister er noenlunde de samme.

Sørg for en god søvnrytme, så lever du ikke bare lengre, men får kanskje også et langt bedre sexliv med på kjøpet.